Webteksten schrijven: tips voor betere online communicatie!

Webteksten schrijven: tips voor betere seo copywriting

Bij het bouwen van een website wordt vaak meer aandacht besteed aan het visuele dan aan het inhoudelijke, het schrijven van de eigenlijke webteksten. Toch is ook die inhoud van groot belang. Door aantrekkelijke teksten te schrijven voor je website kan je deze naar een hoger plan brengen en zullen je bezoekers zich meer betrokken voelen.

De aandachtsspanne van je bezoekers wordt korter en korter, daarom is het belangrijk dat je ook je teksten en zinsconstructies op zo’n manier brengt dat de bezoeker zo snel mogelijk krijgt wat hij/zij zoekt.

Teksten schrijven voor een website is een aparte discipline, maar met onze tips kom je al een heel eind op weg. Overloop onderstaande lijst eens en tracht deze tips bij het schrijven van je webteksten in het achterhoofd te houden. Onze tips staan in willekeurige volgorde.

[socialpug_tweet tweet=”Wil je meer klanten online? Bekijk dan onze tips om teksten te schrijven die converteren.”]

1Zet je belangrijkste inhoud vooraan

Het aanbod aan informatie is tegenwoordig dermate groot dat bezoekers van je website geen zin hebben om lang op zoek te gaan naar die informatie. Plaats daarom het belangrijkste op iedere pagina duidelijk vooraan. Start met een duidelijke titel die ondubbelzinning de eigenlijke inhoud van de pagina omschrijft.

2Gebruik eenvoudige taal

Hou je taalgebruik eenvoudig. Vermijd te moeilijke woorden en te lange zinsconstructies.

Schrijf je tekst en vereenvoudig. Vaak is het zo dat als je een tekst een eerste keer schrijft je teveel woorden gebruikt en dingen herhaalt. Lees daarom steeds je tekst na en probeer te vereenvoudigen door dingen weg te laten en eenvoudiger te formuleren.

3Schrijf zoals je spreekt

Webteksten schrijven doe je alsof je aan het spreken bent.

Schrijf je webteksten alsof je aan het spreken bent.

Hou je webteksten zo natuurlijk mogelijk. Webteksten schrijven doe je zoals je spreekt en op die manier blijf je ook weg van een droge en onaantrekkelijke tekst. Jij bent de vertegenwoordiger op je website. Je wil een één-op-één gesprek voeren met de bezoekers van je website. Schrijf de teksten voor je website zoals je zou spreken tegen je ideale klant. Probeer wel niet de typische marktkraamverkoper te evenaren, overdrijf niet met te opvallende verkoopspraatjes.

4Denk aan je doelpubliek

Weet welk soort publiek je wilt aanspreken met je teksten. Wie is eigenlijk je doelpubliek? Schrijf je webteksten met dat doelpubliek voor ogen. Probeer op hun niveau de teksten op te bouwen en hou rekening met de kennis, noden en verwachtingen van dat publiek.

[socialpug_tweet tweet=”Wil je meer betrokkenheid van je bezoekers? Schrijf dan je webteksten rekening houdende met de kennis, noden en verwachtingen van je bezoekers.”]

5Wissel tekst af met afbeeldingen

Probeer lange aaneensluitende stukken tekst te vermijden. Maak het afwisselend en aantrekkelijk door relevante afbeeldingen te plaatsen doorheen je tekst.

Nog een reden om meer afbeeldingen te gebruiken is dat verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat mensen informatie langer onthouden als er afbeeldingen bij de inhoud staan.

Weet je niet goed waar je mooie afbeeldingen kan vinden? Lees onze post over ‘gratis afbeeldingen’ eens.

Niet enkel gewone foto’s zijn goed om het resultaat visueler te maken, ook infographics, video’s en grafieken kunnen je pagina’s aantrekkelijker maken.

6Jij bent de expert

In je webteksten ben jij de expert! Zet je uitspraken neer als een feit.

In je webteksten ben jij de expert! Zet je uitspraken neer als een feit.

Jij bent de expert. Toon het ook in hoe je schrijft. Op die manier krijg je gemakkelijker aandacht van je doelpubliek. Gebruik daarom een duidelijke, ondubbelzinnige taal en zet je uitspraken neer als een feit.

Zeg dus niet dat je ‘denkt’ dat je product goed is omdat… Neen, je schrijft: ‘Ons product is goed omdat …’

7Origineel is beter

Probeer je eigen draai te leggen in je teksten. Zoek naar originele invalshoeken. Webteksten schrijven doe je niet met algemene bewoordingen die van toepassing kunnen zijn op elke willekeurige concurrent in je branche.

Probeer je bezoekers te verrassen.

8Maak je pagina’s en teksten scanbaar

Zorg dat je pagina door een willekeurige bezoeker in een oogopslag kan begrepen worden. Je wilt dat je bezoeker zo snel mogelijk zijn weg vindt in jouw online verhaal.

Volgende elementen maken je pagina beter en vlugger scanbaar:

  • belangrijkste eerst.
  • duidelijke indeling met titels in verschillende niveau’s
  • maak gebruik van opsommingen
  • korte blokken inhoud
  • maak paragrafen van maximaal een paar regels
  • varieer de lengte van je zinnen
  • wissel tekst af met afbeeldingen
  • zet belangrijke woorden in je tekst in het vet

9Varieer je zinnen en woordenschat

Wissel af met je woordenschat en je zinsstructuren.

Zoek actief in je inhoud naar repetitieve woorden die je onbewust vaak gebruikt. Probeer deze woorden te vervangen door synoniemen of gewoon weg te laten.

10Hou rekening met ‘zoekmachine optimalisatie’

Schrijf je webteksten zoals je ze zou schrijven zonder na te denken over optimalisatie. Wat de inhoud betreft zit je dan alvast op het juiste spoor.

Dan dien je de zoektermen waar je voor wilt scoren op een natuurlijke manier doorheen je tekst te weven. Gebruik hierbij ook synoniemen die je bijvoorbeeld kan vinden via LSIGraph.

Elementen in je pagina die van belang zijn bij zo’n optimalisatie zijn onder andere de paginatitel, de subtitels, de eerste paragraaf, de alt-tags bij je afbeeldingen, enz…

11Vertel een verhaal

Vertel een verhaal om je online bezoekers meer betrokken te maken

Vertel een verhaal voor meer betrokkenheid bij je bezoekers.

Heb je al ooit wachtwoorden gemaakt gebaseerd op zinnen? Moet je zeker eens doen. Deze zijn gemakkelijk te onthouden en bestaan al vlug uit meer dan voldoende karakters. Waarom zijn deze wachtwoorden zo gemakkelijk te onthouden en krijg je de ‘3i9hJJezk’-wachtwoorden maar niet in de vingers? Simpel, het draait om de context/verhaal. Die zinnen geven jou een context/verhaal die maken dat je het gemakkelijk kan onthouden.

Hetzelfde principe kan je ook toepassen op de teksten van je website. Vertel een verhaal. Een verhaal geeft diezelfde context zoals de zinnen voor een wachtwoord. Je maakt dat je boodschap gemakkelijker kan onthouden worden door je bezoekers. Niet alleen dat, een goed verhaal geeft je bezoeker ook een groter gevoel van betrokkenheid.

12Gebruik positieve taal

Je wilt je bezoekers een positief gevoel meegeven. Dit kan door met een positieve pen te schrijven.

Vergelijk deze 2 voorbeelden:

  • Krijg je weinig leads omdat je teksten slecht geschreven zijn? Doe een beroep op onze diensten! (negatief)
  • Krijg meer leads op je website door het gebruik van juiste teksten! Doe een beroep op onze diensten! (positief)

Met negatieve taal kan je wel de nood omschrijven die mensen hebben aan jouw product of sdienst. Maar probeer in de meeste van je teksten het positieve te benadrukken en niet te focussen op het negatieve.

13Gebruik een actieve stem

Webteksten schrijven doe je best met een actieve stem. Een passieve stem is minder persoonlijk. Laat zien dat jij het heft in handen neemt!

Vergelijk deze 2 voorbeelden:

  • Wij schreven dit nieuwe E-book … (actief)
  • Het nieuwe E-book werd geschreven door onze firma … (passief)

14Link naar hoog gewaardeerde bronnen

Indien het relevant is en een meerwaarde geeft is er absoluut niks verkeerd met het linken naar goeie bronnen op andere websites. Op deze manier geef jij jezelf en je website ook een stukje geloofwaardigheid mee van de bron waarnaar je verwijst. Het zet je ook weer meer in de markt als expert. Jij weet immers waar de goede content te vinden is.

Deze tip lijkt mij dan ook geschikt om zelf te linken naar een uitgebreid Engelstalig artikel over het schrijven van webteksten met zoekmachine optimalisatie in het achterhoofd. In dit artikel kan je een aantal concrete en originele tips vinden om je teksten nog beter te maken met het oog op scoren in de zoekmachines. Zeker de moeite waard!

15Vermijd taalfouten

Taalfouten komen nooit goed over. Laat daarom je teksten nalezen door iemand anders. Jij als schrijver kan onbewust over je eigen fouten heen lezen, net omdat je zo gefocust bent op de inhoud.

16Let op voor plagiaat

Pleeg plagiaat als je tevreden bent met een lagere positie in de zoekresultaten.

Pleeg plagiaat als je tevreden bent met een lagere positie in de zoekresultaten.

Schrijf je eigen teksten in je eigen bewoordingen. Ga niet stukken tekst kopiëren van andere websites.
Waarom? 2 redenen:

  • Het is niet netjes het harde werk van iemand anders te gebruiken voor je eigen voordeel.
  • Als de eerste reden niet voldoende is voor je, dan moet de 2de reden dat wel zijn.
    De zoekmachines weten dat je plagiaat pleegt en straffen je daarvoor met een lagere positite in de zoekresultaten. Gebruik een dienst zoals Quetext om te zien of je tekst plagiaat is of niet.

17Vraag hulp wanneer nodig

Webteksten schrijven, niet iedereen is er voor in de wieg gelegd. Als schrijven niet je sterkste punt is overweeg dan hulp te vragen aan anderen.

Professionele schrijvers kunnen je helpen met het gedenkwaardig maken van je inhoud. Ze kunnen je helpen met het schrijven van aantrekkelijke webteksten die ervoor zorgen dat jij de doelen haalt waarnaar je op zoek bent.

    Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Onze klanten aan het woord

    4.7
    Gebaseerd op 19 reviews
    Christophe Bollaers
    november 3, 2023

    Zeer tevreden over webmatic. Leuke samenwerking met Koen. Hij denkt mee en zit vol leuke ideeën. Een aanrader voor iedereen.

    Jan Vandaele
    oktober 5, 2023

    Prima uitwerking, oplossingsgericht en steeds bereikbaar. Zeer angename ervaring.

    luc Buntinx
    juni 28, 2023

    The collaboration with Koen runs very smooth and in a professional manner. He knows his trade and can (within de borders of the system) make the requested changes.

    Creëer een online avontuur met jou als winnaar!

    Klaar voor je online avontuur?

    © 2024 Webmatic - Alle rechten voorbehouden
    gebouwd door Webmatic